Het leven van een pelgrim - Reisverslag uit Fonfría, Spanje van Frans Somers - WaarBenJij.nu Het leven van een pelgrim - Reisverslag uit Fonfría, Spanje van Frans Somers - WaarBenJij.nu

Het leven van een pelgrim

Door: Frans Somers

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Mei 2013 | Spanje, Fonfría

Het leven van een pelgrim is zo eenvoudig. `s morgen om ongeveer 6.30uur opstaan en aankleden. Vooral je voeten niet wassen want dan worden ze week. Wandelkleren aantrekken en rugzak inpakken. Veel valt er niet in te pakken want ik heb bijna alles al terug naar huis gestuurd. Dan een belangrijk onderdeel ontbijt. Waar kan je wat om hoe laat krijgen. Is verstandig om dat de avond tevoren uit te zoeken anders kan het voorkomen dat je eerst 10km moet lopen voordat er iets is. In dat geval de avond van te voren iets te eten halen. Dan ga je lopen verstand op nul - even vergeten goed naar de lucht kijken of het wellicht gaat regenen. In dat geval regenkleding en rugzakhoes bij de hand houden. Onderweg is het belangrijk te blijven eten en drinken. Over het algemeen kan je in elk dorp wel een broodje kopen en wat drinken in kleine barretjes. Na aankomt in de herberg inschrijven en je credential (stempelkaart) laten stempelen. Over twee dagen moet dat 2x per dag. Dan een bed zoeken (soms eerst een biertje drinken ). Tot nu toe altijd een beneden bed gehad. Dat geklim midden in de nacht is niks voor mij. Vervolgens douchen - sokken wassen en dan rusten. Niet vergeten de voeten te verzorgen. Er worden hier verschillende smeersels verkocht maar ik hou het nog maar steeds bij de Gehwol. Vanaf ongeveer 7uur kan je wel ergens eten. Overal bieden ze een 3 gangen pelgrimsmenu aan voor € 9 tot € 12 . Dit is wel inclusief onbeperkt wijndrinken. Die ervaring doe je maar 1x op want te veel wijn levert de volgende problemen. Ook hier is:¨ God straft onmiddelijk¨ Dan een laatste brandy en dan om 9.30uur naar bed. Om 10uur gaat het licht uit. De enige zorgen die je dus hebt is Slapen - eten - lopen. En je krijgt daar zoveel voor terug dat ik bang ben dat nooit over te kunnen brengen. Dan moet je de Camino zelf ervaren en ik raad iedereen die daartoe in staat is het te doen.

• 02 Mei 2013 - 23:33

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Frans,

Je hebt het al goed ervaren dat je op een bijzonder pad loopt!
    Het zal inderdaad moeilijk zijn om het pad te vertalen naar diegene die dit niet ervaren heeft!
    Je hoeft over 2 dagen niet tweemaal daags een stempel te halen. Deze maatregel is alleen voor peregrino's die de laatste 100 km lopen. Je zal vanaf Sarria, 113 km voor SdC, merken dat het drukker wordt! Veel Spanjaarden lopen dit laatste stuk(je). Ook zij krijgen in Santiago hun Compostolaat.
    Studenten krijgen extra studiepunten als zij een dergelijk document kunnen overhandigen.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino