We zijn er bijna, maar nog niet helemaal - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Somers - WaarBenJij.nu We zijn er bijna, maar nog niet helemaal - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans Somers - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal

Door: Frans Somers

Blijf op de hoogte en volg Frans

05 Mei 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

We zijn nu in Palas del Rei. Google kent het plaatsje niet maar het bestaat echt. Het weer is schitterend en nog maar 65km te gaan. Het is nu erg druk met pelgrims. Soms lijkt het wel file lopen. Gisteren op het 103km punt stonden diverse bussen waaronder een bus uit Oostenrijk. Mensen waren net aan het uitstappen. Op een gegevens moment komt er een vrouw volledig opgedirkt de bus uit. Vuitton tasje in e hand en gekleed voor de boulevard van St. Tropez. Het eerste wat ik haar hoorde zeggen was: ¨Jetzt fangt das Abenteuer an¨ Ik ben benieuw hoe lang dat avontuur voor haar gaat duren want op die schoenen komen de eerste blaren na 5km en na de eerste etappe van 23km zijn de voeten vast een en al blaar. Ik heb haar nog even verteld dat het avontuur er voor ons bijna opzat.
Ik loop nog steds met Tomasso daarnaast is Paul uit Australië weer terug samen met Greg uit Michigan. Aangesloten zijn een koppe4ltje uit Mexico en een jongen uit de Oekraïne. Verder een Fuins stel en een meisje uit Taiwan. Er lopen nu veel mensen met kleine rugzakjes die je in het begin voorbij snellen. Aan het eind van de etappe zijn ze volledig uitgewoond en de voeten vol met blaren. Ik heb trouwens inmiddels de meest verschrikkelijke vormen van blaren en ontstekingen gezien. Onderweg nog een meisje uit Rome geholpen met een onstoken teen. Ze is inmiddels ook hier aangekomen en nu naar een dokter. Met mij gaat het nog steeds uitstekend. Buiten die ene vervelende teen geen blessures of narigheid.
Als alles goed gaat gaan we met een behoorlijke groep in Santiago aankkomen. We hebben afgesproken elkaar te treffen op 8 mei om 16.00uur voor de hoofdingang van de kathedraal. Ik kijk er erg naar uit.

De plannen voor Finesterre zijn iets gewijzigd. Ik ga samen met Tomasso die laatste 100km doen maar hij heeft er slechts 3 dagen voor beschikbaar. Op 9 mei pakken we eerste de bus voor 25 km en dan gaan we dezelfde dag de tweede etappe van 25km lopen. We kunnen dan de 11de in Finesterre zijn. Er komen er ook enkele met de bus dus op de 11de om 16.00uur wordt er gezwommen met elkaar. Daarna ga ik voor 2 dagen terug naar Santiago om van daaruit naar Torrelevega te gaan om op kraamvisite te gaan bij Ramona. Ik verwacht rond 22 of 25mei terug in Nederland te zijn.

Mijn lichaam heeft inmiddels wel alle reserve vetten opgesoupeerd. Hij vraagt iedere 2uur om aanvulling en soms nog sneller. Dus veel voedsel in de rugzak en omdat het warm is veel water. Hierdoor wordt hij wel weer zwaarder maar inmiddels is het een onderdeel van jezelf gewoorden samen met de stok. Zonder rugzak voel ik me bijna naakt. De dop van de stok is inmiddels versleten maar daar heb ik vervanging voor kunnen vinden.

Ik ga dadellijk nog proberen wat foto`s te plaatsen maar verwacht er niet te veel. Internet snellheid moet nog uitgevonden worden. Ik merk dat het toetsenbord ook niet naar behoren werkt dus eventuele spelfouten zijn geen gevolg van aderverkalkinjg maar van een haperend toetsenbord.

Ik hou van njulie en ik mis julie maar we zien elkaar spoedig weer.

  • 05 Mei 2013 - 20:32

    Leo En Gerda:

    Hoi Frans,
    Zet hem op nog een klein stukje de eindstreep is in zicht.
    Groetjes Leo en Gerda

  • 05 Mei 2013 - 20:33

    Ria En Adrian:

    Hallo Frans,
    We zijn blij te horen en te zien op de foto's dat het weer wat beter met je gaat.
    Nog een paar dagen! Ga maar genieten van de laatste dagen met je vrienden, de medepelgrims. Dat lopen schept toch wel een leuke band met elkaar zo te lezen.
    Op de Vrijgaard is het NFN boulestoernooi vanmiddag afgesloten. Het was prachtig weer en gezellig druk.
    Succes nog de laatste dagen met lopen.
    Veel groeten van Adrian en Ria.


  • 05 Mei 2013 - 22:19

    Monique:

    Hoi Frans,ik ben blij dat het nog steeds goed met je gaat,gelukkig geen blaren.nog een paar dagen ,dan heb je toch geweldige prestatie gedaan.maar ja Ajax ook we zijn KAMPIOEN geworden ,jammer voor Feyenoord zijn derde geworden.Nou doe rustig aan het laatste stuk,we zien je gauw weer in de sauna.ik kan nog steeds niet naar de sauna,me voet moet eerst goed dicht zijn.groetjes Monique.

  • 05 Mei 2013 - 23:10

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Frans,

    Het einde van je reis is voelbaar...
    Je voelt je pelgrim.
    Niets moet meer, alleen ont - moeten.
    Iedere dag opnieuw kom je weer andere mensen tegen, soms ook dagen achtereen dezelfde. Het is al zoals in het gewone leven, door een onzichtbare chemie trek je gemakkelijker naar de één dan naar de ander. Je krijgt een onderlinge band en breekt die even gemakkelijk weer af. Pelgrims onder elkaar. Zwervers eigenlijk met hetzelfde doel.
    Het is dus bijna voorbij voor jou, althans de fysieke reis, ik hoop dat je er in jouw herinneringen nog heel lang van zult genieten. Bedankt voor jouw prachtige reisverhalen, dat ik mee mocht genieten van je zoektocht naar geestelijke balans, je dagelijkse beslomeringen, je prachtige foto's, je verwoording van alles wat je bezig heeft gehouden.
    Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 06 Mei 2013 - 15:58

    Ome Bert En Tante Toos.:

    Hallo Frans,
    Met verwondering je reisverslag gelezen op advies van Karin want ik wist niet meer om op face book te komen en het is nu gelukt.
    We hebben veel genoten en hebben er heel veel respect voor. Ool de foto`s hebben we bekeken en je hebt een mooie baard gekregen.
    We wachten op je thuiskomst.
    De hartelijke groetten en een dikke kus van tante Toos.
    LOOP ZE,
    Ome Bert.

  • 06 Mei 2013 - 19:51

    Corrie:

    Hoi Frans,
    geweldig, de eindstreep komt in zicht. Er zal een last van je afvallen wanneer je het doel hebt bereikt.
    dan de weken erna wordt het afkicken van je rugzak en stok.
    Afgelopen zondag zijn er uit Putten twee mensen per fiets naar Santiago vertrokken. Met klokgelui zijn ze uitgezwaaid. Ik zal op 8 mei een kaars voor je branden voor een mooie binnenkomst.
    Wat het Gregoriaans koor betreft, afgelopen zondag hebben zij voor het laatst gezongen. Vanwege gezondheidsredenen van de dirigent is het koor gestopt. Onderweg heb je vast gnoeg geetselijk voedsel opgedaan om straks weer gesterkt de draad van het leven op te pakken. De vele ervaringen zullen je voor een deel gevormd hebben en de levensvragen hebben hopelijk een plekje gekregen.
    Beste Frans, ik vind je een kanjer, geniet vooral van de laatste dagen, je bent er bijna!

    Zonnige groeten van Corrie


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 23686

Voorgaande reizen:

02 September 2015 - 31 Oktober 2015

Via de la Plata

02 April 2013 - 31 Mei 2013

Camino

Landen bezocht: